Distanční předškolní vzdělávání
NOVÉ NÁMĚTY - DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Podrobné informace k distančnímu vzdělávání dětí
Jarní probouzení
⇒ PH: Od vajíčka k motýlu
- pomůcky: relaxační hudba
- děti sedí na patách (=vajíčka)
- z vajíček se vyklubou housenky (=plazíme se)
- housenky se zakuklí (=embryo poloha)
- motýl (=vstáváme, naznačujeme roztáhnutí křídel)
- tuhnou nám křídla, usychají (=strnutí)
- létáme
- Jaký motýl jsi? Jakou máš barvu?
SH: Mravenčí čich
- mravenci mají velmi dobrý čich, podle něj rozeznají své druhy mravenců z jiného mraveniště
- se zavázanýma očima (nebo škraboška bez průzorů) poznáváme kávu, kakao, ocet, pomeranč, banán, mýdlo, skořici
RV: Mravenci
- žijí v koloniích, kde mají rozdělené úlohy (královna, samečci, dělnice- holky, vojáci); samečci žijí jednu sezónu, dělnice a královna několik let
- mraveniště vypadá jako lidské město - staví si i silnice
-mravenčí královna klade každý den bez přestávky ve své komůrce vajíčka, která dělnice lízáním udržují v čistotě
- mravenci brání mšice, od kterých získávají na oplátku medovou šťávu
- dokonce si mšice na zimu schovávají v mraveništi
- kousnutí mravence obecného pálí, ale více nepříjemné je píchnutí žihadlem zrzavých mravenců
- mravenec unese až 30 x více než váží
- mravenci likvidují přemnožené housenky, brouky, mršiny, provzdušňují a mísí půdu
- oblíbenou činností je společné zvracení vzájemně z úst do úst
- nepřáteli jsou žluny, které mravence chytají na lepkavý dlouhý jazyk
Jóga pro děti:
Housenka - Základní poloha: vzpor klečmo. Provedeme klek a ruce opřeme o podložku. Housenka se pomalu sune vpřed - napodobujeme pohyb housenky. Z lehu na břiše se opřeme o paže, volně dýcháme a sunutím se vracíme zpět.
Motýlek
Housenka se zakuklila, má hedvábnou košilku, (schoulit se v podřepu)
počkáme si ještě chvilku. Tak už vyleť, motýlku. (pohupovat se v kolenou)
Motýl křídla ukazuje, už je tady blízko. (rozpažit v podřepu)
Vzlétne vzhůru, ještě výše, a pak zase nízko.(pomalu do stoje, třepotat prsty)
Motýl kolem poletuje, na kytičku sedá, (poskok vpřed, do podřepu)
křídly mává na berušku. Copak v trávě hledá? (třepotat rukama)
BÁSNIČKA S POHYBEM
Motýlek
Housenka se zakuklila, má hedvábnou košilku,
( schoulit se v podřepu)
počkáme si ještě chvilku. Tak už vyleť, motýlku.
(pohupovat se v kolenou)
Motýl křídla ukazuje, už je tady blízko.
(rozpažit v podřepu)
Vzlétne vzhůru, ještě výše, a pak zase nízko.
(pomalu do stoje, třepotat prsty)
Motýl kolem poletuje, na kytičku sedá,
(poskok vpřed, do podřepu)
křídly mává na berušku. Copak v trávě hledá?
(třepotat rukama)
SEDMIKRÁSKA
Když sluníčko vychází, sedmikráska vstává .
Načeše si obočí , na motýlka mává.
Když sluníčko zapadá, sedmikráska chřadne .
Ke spánku se ukládá, do postýlky chladné.
Pracovní listy
Počasí na jaře
pomůcky: obrázky Sluncí pro jednotlivá roční období (viz. níže)- léto: sluníčko má hodně síly, velké množství dlouhých paprsků; při velkém teplu se objevuje bouřka, sluníčko má radost z tepla - směje se
- podzim: sluníčko začíná být unavené, už tolik nehřeje, zívá, paprsky jsou kratší, je jich méně, doprovázejí ho dešťové mraky
- zima: sluníčko už nemá skoro žádnou sílu, hřeje velmi málo (zima a mráz), má kraťounké paprsky, doprovází ho sněhové mraky.
- jaro: sluníčko začíná nabírat sílu, začíná hřát, roztává sníh; paprsky se prodlužují, je jich více, objevují se první jarní deštíky
- navážeme na hru: PH: Ztvárnění síly slunce během roku
PH:
Ztvárnění síly slunce během roku
předvádíme dané slunce pohybem
- Slunce v létě- stoj, paprsky = pravá paže ukazuje nahoru a levá dolů, vyměnit; do stran, předpažit a zapažit
- Slunce na podzim- klek, paprsky = paže pokrčené v lokti, dlaně v pěst, střídání paží nahoru, dolů, vpřed, vzad, vlevo, vpravo
- Slunce v zimě - leh
- Slunce na jaře - protáhnutí, zívnutí; klek, paprsky jako v létě
-následně dětem můžeme ukazovat obrázky sluncí a děti na něj reagují určeným pohybem
Co
se děje na jaře?
-
povídejte
si s dětmi o tom,
co se na jaře děje
- tráva se zelená, začínají se
objevovat první kytičky, raší stromy, ptáci přilétají z
teplých krajin, sluníčko více hřeje, rodí se nová mláďata,..
Logohrátky
Dechové cvičení- nádech nosem a výdech ústy - Jak voní květina ?
Artikulační cvičení, oromotorika- počítání zoubků - představíme si, že každý náš zoubek je jedna kytička, zkusíme všechny kytičky pomocí jazyka spočíta
Jarní procházka
Už jsi při jarní procházce viděl tyhle jarní květiny? Umíš je pojmenovat ?
Jarní písnička- SUNÍČKO PROBOUZÍ ZVÍŘÁTKO
Text k písni
ŘÍKANKA S POHYBEM
SLUNÍČKO
VYŠLO SLUNCE, ZASVÍTILO, ( chůze)
NA NEBI SE OTOČILO, ( ruce v bok, otáčení)
KAŽDÁ KYTKA MALIČKÁ ( podřepy)
RADOST MÁ ZE SLUNÍČKA. ( ruce v bok, otáčení)
KE SLUNCI SE NAKLÁNÍ, ( úklony stranou ve vzpažení)
LISTY
Z HLÍNY VYHÁNÍ.
HÁDEJ,HÁDEJ HADAČI
Malá kytka celá bledá, ve sněhu si cestu hledá. Při teplotě na nule, rozkvétají.........(BLEDULE)
Trojdílná sukýnka, bílá a malinká, nosí ji panenka, říkají ji ........( SNĚŽENKA)
Na nevelkém stonečku, spoustu malých zvonečků. Každá z nic má k jaru klíč, říkají ji ........( PETRKLÍČ)
Fialové
drobné květy, všechny včelky se k nim sletí. Krásně voní do
dálky hlavně drobné ......( FIALKY)
JARNÍ DETEKTIVKA
Dívej
se kolem sebe a zkus najít první posly jara.
JARNÍ POČÍTÁNÍ
BYSTŘI SMYSLY DOMA A VENKU
GRAFOMOTORIKA
VV
SEDMIKRÁSKA
POZORUJEME JARO KLÍČOVOU DÍRKOU
KLÍČ K JARU
NEZAPOMEŇTE NA NAŠI KAMÍNKOVOU VÝZVU :-)
VELIKONOCE
SH:
Kdo to ťuká (sluch)-
pomůcky: dřívka
-
úkolem
je rozlišit určitý rytmus
-
určíme
rytmus pro kvočnu, kohouta, kteří klovou zobáčkem a pro kuřátko,
které ťuká ve vajíčku
-
děti
určí, kdo právě ťuká
SH:
Co patří k Velikonocům - kimovka (zrak)
-
pomůcky: kraslice,
zajíček, ovečka, pomlázka, slepička, řehtačka, šátek (
předměty s velikonoční tématikou )
-
děti
mají možnost si předměty na nějakou chvíli prohlédnout
-
všechny
předměty přikryjeme šátkem - děti
sedí zády
-odebereme jeden předmět - děti poté hádají, které předměty zmizely
Diskuse:
TVOŘIVÉ
Slepička
Pepička na dvorku
-
stavíme
dvorek pro slepičky z kostek, stavebnic (dřevěných,
molitanových,.)
Skládání
puzzle-
pomůcky: staré
velikonoční pohledy, barevný papír, nůžky
- pohledy
nejdříve podlepíme na popsané straně s barevným papírem
-
poté je rozstříháme na různé tvary
- z hromádky tvarů
nejprve děti vybírají části shodné barvy
- poté
hromádku se stejnou barvou skládají v 1 obrázek = původní
pohled
Hledáme slepičky, kuřátka, kohoutky v knížkách
Asociační hra:
Velikonoce- všechna slova, která nás napadnou na dané téma.
Jak slavíme Velikonoce? - tradice, symboly, hry vázající se k Velikonocům.
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
VELIKONOČNÍ ZAJÍČCI
Nezředěnou hnědou temperou si obarvíme toaletní ruličku (pouze z vnější části) a necháme zaschnout. Mezitím si děti vystřihnou šablony vyobrazené níže (1x hnědé uši, 1x hnědé nohy, 2x růžový vnitřek ucha). Lepší je, když šablony na tmavý karton obkreslí maminka/ tatínek..., a to černým Centropenem kvůli viditelnosti. Růžové vnitřky přilepíme na hnědé uši a ty pak upevníme lepidlem "Herkules" do vnitřní části ruličky. Nohy připojíme tak, že si téže lepidlo naneseme na spodek ruličky a tu poté položíme na nohy. Následně lepíme pohyblivé oči, nakreslené a vystřižená ústa a nos. V konečné fázi si děti ustřihnou 2-3 kousky lýka, které upevní lepidlem mezi nos a ústa zajíčka. Kousek vaty zmuchláme do kuličky a přichytíme lepidlem v zadní dolní části ruličky (ocásek).
ŠABLONA - ZAJÍČEK
VELIKONOČNÍ UMĚNÍ - GRAFIKA
Výtvarná technika (postup):odkrývání voskového podkladu
Pomůcky: čtvrtky A5, voskovky, párátka, černá tuš, silnější štětce
děti na čtvrtku kreslí barevné pruhy (snaha se vyhnout temným barvám=hnědá, černá, šedivá,..) důraz na to,aby barevné pruhy na sebe navazovali, a nikde neprosvítala bílá čtvrtka (dětem objasníme, že pokud by tam bylo bílé místečko, tak nám poté kreslit nepůjde) děti vezmou štětec a postupným namáčením do tuše překrývají celou plochu kde barva na poprvé nechytne, necháme nejprve zaschnou tuš a až poté znovu zakryjeme vystupující voskovky,dětem můžeme ukázat různé možnosti zdobení vajíček (proužky, kružnice, kruh, vlnky, zubatice,..) vše ostatní necháme na dětech-pouze zpočátku dohlížíme, aby obrys vajíčka nebyl příliš malý
Krasavci a krasavice
Nůžkami ( maminka, tatínek ) vystřihneme na vajíčku otvor. Děti si vezmou jednu skořápku, spodní dírku utěsní kamínkem, aby voda při zalévání nevytékala ven. Aby se vajíčko příliš nekutálelo, na dno nasypeme trochu písku a zbytek vyplníme do ¾ pilinami/zemí/vatou. Na vrch vložíme velikonoční osení. Pokud nemáte tolik času, je vhodnější využít řeřichu zasazenou ve vatě, která roste rychleji a navíc je to skvělá jarní bylinka, kterou mohou děti ochutnávat na chlebu s máslem. Z pšenice nám naopak vyrostou po týdnu dlouhé vlásky, které lze svázat do culíku úzkou stužkou (krasavice) nebo zastřihávat (krasavec). V každém případě platí, že semínka potřebují vlhko, teplo a světlo. Pokud chcete proces růstu urychlit, namočte semena do vody, ty nabobtnají a rychleji vyklíčí.
Až vlasy začnou růst, uděláme panáčkům krk - prstýnek z papírového proužku jako podstavec. Panáčci lépe vyniknou než v platu od vajec. Z počátku zaléváme třeba lahví, po růstu pšenice je pro zalévání vhodnější injekční stříkačka, aby voda nepřetékala přes hranu vajíčka.
HON NA VAJÍČKA
Výtvarný záměr: kombinovat barevné proužky, hrát si s kontrasty a harmonií barev
Výtvarná technika (postup): práce s papírem
Pomůcky: škála barevných papírů, nůžky, lepidla v tubě, tužky, kancelářské papíry formátu A5, čtvrtky formátu A5, ubrus
Barevné papíry A4 rozstřihneme na formáty A5, které pak dítě stříhá na proužky. Na kancelářský papír formátu A5 položený na výšku děti postupně lepí jednotlivé proužky. Mohou si vybrat pouze pár odstínů anebo vytvářet velmi pestrobarevnou kombinaci barev. Lepidlem potírají vždy daný proužek a lepí. Jediným pravidlem je se snažit o to, aby mezi proužky nevznikaly bílé mezery (ač i při mezerách vzniká zajímavý dekor). Po pokrytí celého formátu si děti papír otočí na druhou stranu, kam si tužkou nakreslí větší vajíčko, vystřihnou ho a nalepí na čtvrtku A5.
PRACOVNÍ LISTY
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY
PH: Autíčka, stop!
pomůcky: bubínek, zvoneček,..
- rozptýlíme se po prostoru a pohybujeme se (jezdíme jako auta)
-na zvuk bubínku se musí zastavit
-kdo nezastaví, musí říct dopravní prostředek (ty se nesmí opakovat)
-pokud ho řekne, může pokračovat ve hře (splacení pokuty)
DH: Co létá, pluje, jezdí?
- děti jmenují co nejvíce prostředků, kde plují, létají, jezdí po kolejích...
DH: Slova začínající na písmeno
- "Jaký prostředek začíná na písmeno A, T, K.."
Logopedie: Jede vláček
-procvičování
správné výslovnosti hlásky"Š"
-jede
vláček -ši,
ši, ši
-zrychlujeme,
zpomalujeme, hlasitě, tiše
DH: Všechno jezdí, co má kola
-obdoba hry na "Všechno létá..."
-děti tleskají do rytmu říkanky: "Všechno jezdí, co má kola"
-učitelka/maminka
na střídačku jmenuje předměty, které se pohybují pomocí kol
po silnici a předměty, které sice mají tvar kola - kruhu (např.
kolečko v hodinách, záchranný kruh, talíř, apod.), ale
nepohybují se pomocí kol po silnici
-děti
mají za úkol, co nejrychleji změnit pohyb rukou z tleskání na
motání předpažím, v případě, že se jedná o předmět
pohybující se pomocí kol po silnici
Seznámení s dopravními značkami
v okolí domova procvičujeme dopravní značky
pomůcky: obrázky dopravních značek
- výstražné - mají tvar červeného trojúhelníku
- zákazové - mají kulatý tvar a jsou červené- informativní - modré, obdélníkového tvaru
- příkazové - mají kulatý tvar a modrou barvu
-učíme se znát význam základních značek
RV: Semafor-barvy
Jaký je rozdíl mezi semaforem pro chodce a pro auta?
- Jaká barva svítí, když můžeme přejít?
- Co se stane, když už jsem na přechodu a skočí červená?
- Co kromě očí využíváme? (uši) - demonstrace, co vše můžeme slyšet?- Co mají zebra a přechod pro chodce společného
- Teorie: při přecházení se podíváme do L, P, L a uprostřed přechodu se podíváme ještě na P, jestli nás vidí auta i z opačného směru - navázat oční kontakt, abychom věděli, že nás vidí a my mohli přejít
Co se na přechodu nesmí : zastavit, loudat se, s nikým si nepovídat...
Pohybová říkanka:
Semafor
Pan
semafor u kraje, rozhlíží se do kraje. (z
rukou dalekohled, rozhlížíme se)
I
když prší, i když leje, rozhlíží se, co se děje. (rozhlíží
se okolo)
Dává
pozor veliký, na kabátě 3 barevné knoflíky. (rukou
naznačíme na kabátu 3 knoflíky)
Sotva
blikne červená, roztahuje ramena. (jako
panáček na semaforu)
Říká:
"Pozor! Musíš stát! Do silnice nevbíhat!" (vztyčíme
prst a hrozíme)
Žlutý
koflík kabátu, blikne autu ke staru. (z
pěsti otevřeme dlaň, tak "blikneme")
Všichni
známe semaforu knoflíčky, zelená dá do pohybu auta, kluky,
holčičky. (naznačíme
chůzi).
Říkanka:
Čím jezdíme do školky
Čím
jezdíme do školky,
pro kluky a pro holky?
Traktorem či
minibusem,
pěšky nebo poloklusem?
Letadlem či
ponorkou,
autem, také motorkou!
Hlavně pozor na dvě
barvy:
červená a zelená!
Každé dítko ze školičky,
dobře
ví, co znamená.
Píseň:
Autobus
-
na melodii: Prší, prší
1) Chvíli krokem, chvíli klusem,
ujíždíme
autobusem.
Řidič mačká houkačku,
řeže každou zatáčku.
2) To je cesta, lidé drazí!
Sem a tam to s
námi hází,
dopředu a dozadu,
všechno v jednu hromadu.
3)
A těch lidí v autobusu!
Támhle tetka veze husu,
v koutě
jeden staříček
PRACOVNÍ LISTY:
UČÍME SE KRESLIT KRUH
DIKTÁT - BARVY
GRAFOMOTORIKA - KOUŘ Z VÝFUKU
DOPRAVNÍ ZNAČKY
OBRÁZKY DOPRAVNÍCH ZNAČEK:
VÝTVARNÁ VÝCHOVA:
Děti si zvolí libovolný dopravní prostředek, který nakreslí tuší a špejlí a po zaschnutí si ho pastelkami vybarví. Může se jednat o auta, autobusy, trolejbusy, vlaky, letadla, vzducholodě, vrtulníky, lodě, ponorky, plachetnice atd.
Z černého papíru stříháme rovné pruhy, zatáčky, které skupiny dětí konstruují na plochu. Ze zbytků papíru vytváříme kolejnici pro prostředky jezdící po kolejích a parkoviště. Tvoříme dálnice, křižovatky, vlakové přejezdy - vše dle obrazotvornosti dětí. Po dokončení návrhu začneme jednotlivé díly přilepovat na plochu a to tak, že začneme s lepením z jedné strany a postupně se dostáváme na stranu druhou. Děti pak pomocí bílé pastelky nebo fixu kreslí na silnice přerušované čáry, přechody; barevnými fixy semafory a značky. Na závěr na silnice, kolejnice, moře a oblohu upevní vlastní dopravní prostředek.
POHÁDKOVÁ ZIMA
Lidské tělo
Rozvíjíme slovní zásobu:
Medvídek
a sněhulák byli kamarádi. Medvěd často chodil k sněhulákovi na
návštěvu a ten mu vyprávěl, jaké jsou děti, které ho
postavily.
"Mají
děti také srst, jako máme my zvířátka?" vyzvídala
sova.
"Děti
mají srst jen na hlavě," odpověděl sněhulák.
"Hm,
to je divné, vždyť jim musí být bez srsti stále zima. A mají
děti tlapky s drápky?" chtěl vědět medvídek.
"Děti
tlapky nemají. Mají ruce a na nich takové tyčky-říkají jim
prsty-a na nich rostou placaté drápky, kterým říkají nehty,"
vysvětloval sněhulák.
"A
co čumáček a fousky?" ptal se zvědavý medvěd.
"Ani
čumáček nemají. Na obličeji mají jen takový malý výrůstek,
kterému říkají nos. A fousky jsem u dětí neviděl."
"A
ocásek, ten určitě mají, viď?"
"Ne. Žádný ocásek
jsem také neviděl."
Čím víc se medvídek na děti ptal,
tím méně si je dokázal představit. Sněhulák už si nevěděl
rady, jak má všechno medvídkovi vysvětlit.
"Kdybych
tak měl obrázky dětí. Medvídek by si je prohlédl a děti by si
tak představil," říkal si pro sebe sněhulák.
A
tak poprosil sovu, aby dolétla do města a koupila tam pro medvídka
knihu o lidském těle. Sovička to pro medvídka ráda udělala.
Celý
týden pak medvídek seděl ve svém pelíšku a prohlížel si
knížku. Dozvěděl se o dětech moc zajímavých věcí.
- ROZBOR TEXTU
POHYBOVÉ HRÁTKY:
HÝBÁNKY čt déčko - https://decko.ceskatelevize.cz/hybanky
Ohýbáme klouby
-
"Kromě
kostí máme v těle i klouby. Ví někdo, k čemu je potřebujeme?
Bez kloubů bychom nemohli ohýbat prstíky, rukou,."
-
ukázka,
jak by vypadala ruka bez kloubů (natažená, napnutá, bez pohybu)
- tam, kde můžeme ohýbat tělem, máme kloub
-
hýbeme hlavou, rukama, nohama, loktem a vždy si ukazujeme, kde
kloub mám
Svaly
- "Čím jsou kosti pokryty? Co máme pod kůží?"
-uvědomění si svalů-cviky na bříško- ležíme na zádech, zvedneme nohy mírně nad zem (pomůžeme dětem, aby nezvedaly nohy do pravého úhlu)
- "Někdo, kdo chce mít velké svaly a mít sílu, jí nejen maso, ale i cvičí."
- "Svaly máme i na obličeji, kdybychom je neměly, vypadali bychom takto: (obličej bez výrazu)
- "Nemohli bychom se smát,..." (usmějeme se, zamračíme, nafoukneme se, vyplazujeme rychle jazyk) - procvičení mimických svalů
Dotkněte
se země
-
pomůcky: CD
s hudbou
-
děti
tančí, jakmile hudba přestane hrát, dáme
povel:
"Dotkněte
se země zády!"
- při
hře jmenujeme další části těla: "Dotkněte
se země dlaněmi, břichem, hlavou, palcem,."
SMYSLOVÉ ČINNOSTI:
SH: Poslouchej a ukazuj
- jmenujeme jednotlivé části těla a děti je ukazují na sobě
- obměna: ukazujeme na sobě jmenované části těla, ale dopouštíme se chyb - např. řekne hlava, ale ukáže na břicho
- děti se nesmí nechat zmást a ukázat správnou část těla
LITERÁRNÍ ČINNOSTI:
- prohlížení knih o lidském těle, čtení pohádek
HUDEBNÍ VÝCHOVA:
Vrabec a sýkorka
https://www.youtube.com/watch?v=Eokom43yK8Y
- rytmizace, tleskání, opakování písniček z předešlého tématu
- výroba jednoduchého nástroje ( prázdný obal od kinder vajíčka naplníme rýží )
VÝTVARNÁ VÝCHOVA:
- obkreslíme na velký arch postavu - použijeme tempery, pastelky, křídy atd.....
-
výroba KOSTÍKA viz. příloha
BÁSNIČKA:
Byl jeden bacil, do hlavy mě bacil.
Hlava hodně bolela, zavolejte doktora.
Pak mi sedl na plíce,
bolelo to velice.
Nejedl jsem vitamíny,
teď mám nosík plný rýmy.
Ať si mrzne, ať je zima,
Eskymákům těm je prima.
Ze sněhu si staví dům,
postaví i sousedům.
Společně si jídlo dají,
se sněhem si rádi hrají.
S tučňáky jsou kamarádi,
mají se tam všichni rádi.
- rozbor textu
PRACOVNÍ LISTY:
Vystřihni a nalep správně na papír
VV
Vypracované pracovní listy ( postačí 2-3 ) a hotové, vyfocené výrobky z výtvarné činnosti ( 1 -2 ) prosíme odeslat na určený e-mail příslušné třídy. ( VIZ. PODROBNÉ INFORMACE K DISTANČNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ )
Děkujeme za spolupráci.
První vločka, druhá, třetí, jak vypadá zima, děti ?
Kde se vzaly sněhové vločky, proč mají vločky bílé kabátky?
To bylo tak. Kde se vzaly, tu se vzaly, na obloze se narodily malé sněhové vločky. Jedna jako druhá, druhá, jako třetí. Zkrátka, bylo jich tam tolik, že by je Honzík, ani Helenka nespočítali. Jenže, všechny byly takové nepěkné. Vůbec nebyly bílé. Byly celé ušpiněné. "No to tak přeci nemůže zůstat," řekl si mráček Modráček. Přemýšlel a dumal, co s tím. "Už to mám," napadlo ho. "Zavolám na pomoc nebeské švadlenky. Vždyť zvládly ušít i můj kabátek." A jak řekl, tak udělal. Svolal švadlenky a ty hned začaly pilně pracovat. Rozpáraly velikánskou nebeskou duchnu a z prachových peříček ušily vločkám načechrané, sněhobílé kabátky. A protože švadlenky byly opravdu pilné, dostala nový kabátek každá vločka. Jů, to jim to slušelo. Rozpustilé vločky se otáčely a prohlížely, a protože chtěla být před zrcadlem každá z nich, strkaly se a strkaly, až se to stalo. Hop a hop a hop ... a padaly a padaly, až dolů, dolů na zem. Jů! To byla chumelenice.
(autorkou díla je Bc. R. Michlíčková)
Rozvíjíme slovní zásobu na téma:
vedeme rozhovor na téma: Jak vypadá zima? Podle čeho poznáš zimu?
Nezapomínejme na pohyb:
Upevňovat tělesnou zdatnost a vytrvalost. Napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru, rozvoj hrubé motoriky, vyjadřovat hudbu pohybem, zdolávat překážky, cvičit s náčiním, protahování celého těla
PH - TANEC VLOČEK - na hudbu rozpohybujeme tělo, vypnutí hudby zastavíme a nehýbeme se, pustíme hudbu, tancujeme
Smyslové činnosti:
hrajeme hru Co se změnilo - oblékáme zimní oblečení - zavřeme oči, odchod do jiné místnosti - sundáme např: rukavice, šálu,...- hádáme co se změnilo
obměna hry např: s předměty,..
Literární činnosti:
čtení pohádek, prohlížení knížek - zimní tématika
Matematické představy:
početní představy, tvary kruh, prostorová orientace -nad pod, porovnávání velikosti - porovnávání kouliček od sněhuláka
Rozvoj sebeobslužných činnosti:
správné sezení u stolu, čistění zoubků, uklízet hračky na své místo, samostatnost při oblékání, mytí rukou, pravidla stolování
Jazykové činnosti :
Jak šel jazýček na procházku viz.příloha
vymýšlíme krátké příběhy - dítě si vybere 2-4 symboly zimy, vymyslí si příběh, který vypráví
rozkládáme symboly zimy na slabiky, rytmizujeme hrou na tělo
hledáme písmeno na začátku slova, třídíme symboly do skupin se stejným písmenem na začátku
procvičujeme hlásku K, učíme se říkanku
SNĚHULÁK
Kupa sněhu kluky láká,
postavili sněhuláka.
Sněhulák je veliký,
z uhlíků má knoflíky,
pěknou bílou náprsenku,
do oken nám kouká zvenku.
www.promaminky.cz - logopedické říkanky
Hudební činnosti:
Opakujeme písničky z předešlého tématu
Výtvarné činnosti:
procvičujeme zápěstí ruky "motáním" - z komínů se kouří, sněhulák
Jemná motorika - jednoduché stříhání vloček z papíru
VV - ZIMNÍ VÍLA - necháme pracovat dětskou fantazii - jaké máme zimní barvy ? jaká víla asi může být ?,.. ( temperové barvy, křídy, vodové barvy - rozfoukáváme brčkem barvy,...)
BÁSNIČKY:
PRVNÍ VLOČKA, DRUHÁ, TŘETÍ ( počítání na rukou )
Z NEBE NA ZEM PRÁVĚ LETÍ ( ruce napodobují padající sníh )
JEDNA VEDLE DRUHÉ SEDÁ (dřep)
VOLNÉ MÍSTO JEŠTĚ HLEDÁ. (otáčení hlavou)
NA STROM, STŘECHU, SILNICI ( VZTYK)
UDĚLAJÍ ČEPICI. ( nad hlavou děláme střechu)
PRACOVNÍ LISTY
VV
LOGOHRÁTKY
ZIMA, ZIMA, ZIMIČKA
Rozvíjíme slovní zásobu na téma:
Tři králové, Zimní roční období (charakteristické znaky), Zimní oblečení, Zimní sporty, Bezpečnost na sněhu, Části těla, Povídání o jídle (co je zdravé a co ne, vitamíny).
Nezapomínejme na pohyb:
Upevňovat tělesnou zdatnost a vytrvalost. Napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru, rozvoj hrubé motoriky, vyjadřovat hudbu pohybem, zdolávat překážky, cvičit s náčiním, protahování celého těla
Pohybové hry - Mrazík, Hlava ramena, Hoky koky ( Písničky Míša Růžičková - youtube )
https://www.youtube.com/watch?v=I_u7FXeL3ys
https://www.youtube.com/watch?v=h0XcdGIKTIY
Smyslové činnost:
hry pro rozvoj hmatového vnímání (poznat předměty hmatem, práce s modelínou), sluchového vnímání (poznat rytmus, vytleskávání), zrakového vnímání (třídění tvarů- sněhulák, prostorová orientace nad, pod, před, za)
Rozvoj jemné motoriky:
mačkání papíru, sněhové koule, práce s prstovými barvami, práce s modelínou, správné držení pastelky, hry se stavebnicí, puzzle
Literární činnosti:
čtení pohádek, prohlížení knížek - zimní tématika
Matematické představy:
početní představy, tvary kruh, prostorová orientace -nad pod, porovnávání velikosti
Rozvoj sebeobslužných činnosti:
správné sezení u stolu, čistění zoubků, uklízet hračky na své místo, samostatnost při oblékání, mytí rukou, pravidla stolování
Jazykové činnosti :
Logoped. říkadlo Švadlena - hláska "š", Vrána "r"
Hudební činnosti:
Zpíváme si - Padá sníh , dechové cvičení -" meluzína "
ZIMNÍ
Výtvarné činnosti:
Moje oblíbené zvířátko (kreslení voskovkou)
Malování vloček prstové barvy, vytrhávání, lepení
Zimní oblečení (kreslení voskovkou a vodovými barvami)
Sněhulák -(otisk ruky, dokreslování, 3D,..)
Tvořivé činnosti:
Vystřihování sněhových vloček (stříhání nůžkami)
Sněhulák 3D (lepení mačkaného papíru, prstové barvy)
Zimní strom (prstové barvy, lepení vloček)
Modelujeme sněhuláka (práce s modelínou)
Mísa plná ovoce (otiskujeme ovoce natřené barvou)
3 sněhuláci (prostorová orientace, tvary, lepení, kreslení, skládání do tvaru sněhuláka
Básničky :
ZIMA SNÍH
ZIMA, ZIMA, ZIMIČKA, CO SE TO TU PŘIHODILO,
HÁZÍ BÍLÁ PEŘÍČKA. ŽE JE VŠUDE KOLEM BÍLO.
DĚTI SI JE CHYTAJÍ, NĚCO BÍLÉ PADÁ Z NEBE,
KOULE Z NĚHO DĚLAJÍ. JE TO VŠUDE, TO TO ZEBE.
SNĚHULÁK
Na dvoře stál sněhulák,
ze sluníčka dostal strach.
Tak se schoval na zahradu,
do stínu si strčil bradu.
Sněhuláku, neměj strach,
nemusíš se schovávat!
Ještě bude dlouhá zima,
vítr fičí u komína.
Logopedická říkadla na procvičení hlásky "Š" a "R"
Švadlena
Šiju, šiju košilku,
ušijuji za chvilku.
Šiju, šiju kabátek, naší Dáši na svátek.
A co ještě? Pláš ́t do deště .
Vrána
Vráno, vráno přilet knám,
já ti něco nachystám.
Trochu hrachu, trochu krup,
vráno, vráno, dupy , dup.
Zpíváme si :
Padá sníh, padá sníh,
pojedeme na saních.
Pojedeme z kopce dolů,
pojedeme za stodolu.
Padá sníh, padá sníh, pojedeme na saních.
Postavíme sněhuláka, hodně sněhu, to nás láká.
Padá sníh, padá sníh, pojedeme na saních,..........
https://www.youtube.com/watch?v=KbnuaNc5jfM
ZIMNÍ
VÍTR FOUKÁ DO KOMÍNA,
VŠEMI OKNY LOMCUJE,
VYSMÍVÁ SE MELUZÍNA,
PROČ TA HUSA BĚDUJE.
FIJÚ, FIJÚ, FÍ, FIJÚ, FIJÚ, FÍ,
VYSMÍVÁ SE MELUZÍNA, PROČ TEN VRABEC BĚDUJE.
JEN SE NESMĚJ, MELUZÍNO, TAKY BY TĚ PŘEŠEL SMÍCH,
KDYBYS MĚLA UKLIZÍNO, DO BYTU TI PADAL SNÍH.
FIJÚ, FIJÚ, FÍ, FIJÚ, FIJÚ, FÍ,
KDYBYS MĚLA UKLIZÍNO,
DO BYTU TI PADAL SNÍH.
https://www.youtube.com/watch?v=wzgJd6FW9zI
PRACOVNÍ LISTY:
VV
ZIMNÍ PROCHÁZKA
NAJDI
- krmítko, stopy ve sněhu, rampouch, zmrzlou kaluž, havrana/vránu
DOTKNI SE
- jehličí, sněhu, studeného nosu, ledu
POSLOUCHEJ
- krákání, kapání tajícího ledu, padajícího sněhu, křupání sněhu
VÝROBA KRMÍTKA
Vypracované pracovní listy ( postačí 2-3 ) a hotové, vyfocené výrobky z výtvarné činnosti ( 1 -2 ) prosíme odeslat do 29. 1. 2021 na určený e-mail příslušné třídy.
Děkujeme za spolupráci.
Milí rodiče,
opět nastala doba, která pro nikoho z nás není jednoduchá. Přijde nám vhodné doporučit, jak příjemně s dětmi trávit volno, když nejsou v mateřské škole.
Oblékejte se společně. Můžete si brát věci ve stejném pořadí, stejné barvy nebo uspořádejte závody. Při praní může dítě třídit barevné
a bílé prádlo. Při žehlení můžete dítě zaměstnávat tím, že dělá
ze složeného prádla komínky (třídí co je jeho a co je vaše). Pokračujte domácími pracemi. Při vaření, nechte dítě míchat těsto, koulet ovocné knedlíky, krájet okurku nebo jen podávat misky a lžíce. Dítě nezapomínejte chválit a vyzdvihnout, jak vám pomohlo a že jste si to s ním užili. Třeba Vás Vaše dítě svou šikovností a samostatností překvapí a ono bude mít radost z toho, co dokáže.
Další činnosti mohou dítě zvládnout i samostatně. Nechte dítě hrát si se stavebnicí, prohlížet knížky, časopisy, skládat, stříhat, trhat, mačkat papír, cokoliv mu poskytnete ke zkoumání a vyrábění.
Povídejte si celý den. Opakujte špatně vyslovovaná slova, popisujte konkrétní činnosti a nezapomeňte na vyprávění pohádky.
Kreslete. Sledujte držení pastelky, při kresbě postavy, která má mít všechny části (hlava, krk, trup a končetiny ve správném poměru).
U starších dětí se zaměřte i na detaily (obličej, prsty, oblečení).
Orientujte se v prostoru a čase. Prohlížejte si fotografie členů rodiny a jmenujte je celým jménem, připomínejte jejich role, adresu, kde společně bydlí.
Není ani tak důležité co děláte, ale hlavně to, že to děláte společně
s dítětem. Možná se budete divit, kolik legrace si užijete při běžných činnostech.
Nebojte se experimentovat a pusťte se do jednoduchých pokusů, návody najdete na internetu, potřebné suroviny doma.
Společně si vytvořte podzimní výzdobu, která potěší celou rodinu.
Věnujte dostatek času pobytu venku, aktivnímu pohybu a zdravé stravě, kterou sestavujte společně s dětmi.
Držme si společně pěsti! Kolektiv MŠ
Vzdělávání předškoláků distanční formou
Procvičujeme klešťové držení nůžek
Stříháme proužky papíru, mohou být ze starých časopisů, proplétáme osnovu, svislé proužky přilepíme jen v krajích, boční také v krajích a začneme proplétat zleva doprava - nácvik směru pro psaní a čtení, sledujeme čistotu při práci s lepidlem, sledujeme správné sezení na židli při práci, zda si dítě po sobě uklízí své pracovní místo
Procvičujeme početní řady 1-10, pojmy před, za, nahoře, dole apod.
Procvičujeme sluch - co slyšíš na začátku slova, vymysli slovo, které začíná hláskou... Později můžeme zkusit, co slyšíš na konci slova, opakujeme šeptaná slova
S předškoláky trénujte zejména vyjadřování (správnou výslovnost, odpovídání celou větou, ne jedním slovem, popis obrázku nebo činnosti, samostatné vyprávění pohádky). Zkoušejte vytleskávání slabik ve slově, hledání prvního písmene (najdi slova od písmene A - jako auto, i obráceně - na jaké písmenko začíná slovo autobus). Při všech činnostech můžete trénovat orientaci v prostoru (nahoře, dole, vpravo, vedle...)
Podzimní téma na týden :
OVOCE X ZELENINA
Připravte si s dětmi různé druhy ovoce a zeleniny.
• Omyjte, očistěte, vysvětlete proč (hygiena, slupka, nať).
• Nakrájejte na kousky, zavažte dětem oči a poslepu dávejte ochutnat, dítě bude poznávat dle chuti druhy.
• Můžete rozlišovat ovoce X zeleninu.
• Můžete porovnávat dle velikosti větší X menší, porovnávat dle barvy, dle chuti sladké X kyselé,
procvičovat: slova nadřazená-ovoce, slova podřazená-jablko, hruška, meruňka,...
• Určovat počty: mám 3 jablka, když jedno sním, kolik mi zbyde?
• Vytleskejte slovo jablko-čím slovo začíná, končí? (jakou hláskou )
• Utvořte zdrobnělinu (jablíčko), vytleskejte.
• Zazpívejte si píseň ,,Měla babka´´ (ukažte si názorně, kolik měla jablek babka, kolik dědoušek?)
Pracovní list
Výroba ježka VV
šablonu ježka překreslíme na barevný papír, karton. - pastelkami dokreslíme oko, čumáček a pusinku. - z barevného papíru neb novin vytrháváme malé kousky, které lepíme na ježka jako bodlinky. - pod ježka můžeme dokreslit trávu, spadané listí, nebo opravdové listy nalepit. - při práci dbáme na správné sezení na židli, na čistotu práce, trpělivost práci dokončit.
Návštěva lesa - pokus
1. Běžte do lesa. Přineste domů pár šišek.
2. Do malého květínáče dejte trochu hlíny, můžete i mech, kamínky.
3. Část šišky zahrabte do hlíny.
4. Každý den pokropte šišku trochou vody, ne moc, aby nám neshnila.
5. Po nějaké době se objeví malý stromek
6. Blahopřejeme, právě jste zahájili výrobu kyslíku a také máte doma kousek lesa. :-)
Vaše výtvory nám můžete posílat na email :
kamaradms@seznam.cz
Podzimní téma - STROMY NA PODZIM
- procvičování barev - podzimní listí
smyslové vnímání - rozlišování plodů, listů, jehličí, - hmatem, čichem
procvičování početních operací - počítání plodů, přiřazování plodů k listům
práce se slovem - hlásky na počátku slova, rozklad slova na slabiky
písničky - Sedí liška pod dubem, https://www.youtube.com/watch?v=WldhBqsy4aA
práce s knihou - encyklopedie - vyhledávání informací o stromech, listech, podzimu
hry s přírodním materiálem - otisky listů, kaštany ( zvířata, stavby ,...)
VV - malba temperou - STROM - dolepování listů, otisky rukou místo listů, zavařujeme ( do šablony kreslíme okurky, švestky, atd...
logopedie- dechové cvičení- foukání do listů Fííííííííííí, houkáme jako sova Huuuuu
nácvik básničky Listopad, podzimní lístečky
grafomotorika - šikmé čáry, malé kruhy, barevné listí, obloučky
pozorování podzimní přírody - v lese- domečky pro skřítky
podzimní joga, protažení - https://www.jogaprodeti.cz/index.php/pozice/relaxacni
BÁSNIČKA
Listopad PODZIMNÍ LÍSTEČKY
Listopade, listopade, Na cestě ke školce, hodně jich leží.
už ti mlha světlo krade, Čeho ? No lístečků, spočtu je ztěží.
poslední list plachtí k zemi. Jeden list sem, druhý list tam, třetí a čtvrtý ještě přidám.
Mráz přijíždí se saněmi,
já však chodím raději
k škole vonnou alejí.
Kolikrát se vyspím ještě,
nežli slétnou teplé deště,
zabubnují pro potěchu
paličkami kapek v mechu,
nežli vzbudím fialku
na proutěnou píšťalku?
Pracovní listy , šablony
Svatý Martin
- seznámení s příběhem o sv. Martinovi
vysvětlení pranostik
NA SVATÉHO MARTINA KOUŘÍVÁ SE Z KOMÍNA
NA SVATÉHO MARTINA DOBRÁ BÍLÁ PEŘINA
NA SVATÉHO MARTINA PLÁČE HUSÍ RODINA
- příchod zimy - co se v přírodě mění, jak se oblékáme, kam se schovají zvířátka
- PÍSEŇ - Už Martin na bílém koni https://www.youtube.com/watch?v=QK-0Uq_KLH4
můžeme použít dřívka - klapot kopyt, napodobování chůze, běhu, cvalu,..
- překážková dráha - běh koníků -zdvihání kolen, otočky,..
- logohrátky - klapaní ústy jako Koník ( jazyk na horní patro), rozhýbeme rty( řehtáme jako koník)
zaměříme se na téma KŮŇ
hledání obrázků z knížek, encyklopedie- povídání nad obrázky - jaké má části těla, čím se liší např: od žirafy, berana, krávy,..
jaké známe druhy koní, názvy koní dle barvy kůže, co kůň žere, kde bydlí atd.
Vybarvíme si obrázky koně
Vv Výroba koníka - proplétání, zaplétání copánků
grafomotorické listy, omalovánky k tématu
Báseň Svatý Martin
Legenda
PŘÍLOHY - grafomotorické listy, šablony, omalovánky, básnička
Výtvarná výchova
Pracovní listy
Hotové výrobky a fotky jak pracujete nám můžete posílat na email: kamaradms@seznam.cz