Distanční předškolní vzdělávání



NOVÉ NÁMĚTY - DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ 

Podrobné informace k distančnímu vzdělávání dětí





 Jarní probouzení

PH: Od vajíčka k motýlu
- pomůcky: relaxační hudba
- děti sedí na patách (=vajíčka)
- z vajíček se vyklubou housenky (=plazíme se)
- housenky se zakuklí (=embryo poloha)
- motýl (=vstáváme, naznačujeme roztáhnutí křídel)
- tuhnou nám křídla, usychají (=strnutí)
- létáme
- Jaký motýl jsi? Jakou máš barvu?

SH: Mravenčí čich
- mravenci mají velmi dobrý čich, podle něj rozeznají své druhy mravenců z jiného mraveniště
- se zavázanýma očima (nebo škraboška bez průzorů) poznáváme kávu, kakao, ocet, pomeranč, banán, mýdlo, skořici

RV: Mravenci
- žijí v koloniích, kde mají rozdělené úlohy (královna, samečci, dělnice- holky, vojáci); samečci žijí jednu sezónu, dělnice a královna několik let
- mraveniště vypadá jako lidské město - staví si i silnice

-mravenčí královna klade každý den bez přestávky ve své komůrce vajíčka, která dělnice lízáním udržují v čistotě

- mravenci brání mšice, od kterých získávají na oplátku medovou šťávu
- dokonce si mšice na zimu schovávají v mraveništi
- kousnutí mravence obecného pálí, ale více nepříjemné je píchnutí žihadlem zrzavých mravenců
- mravenec unese až 30 x více než váží
- mravenci likvidují přemnožené housenky, brouky, mršiny, provzdušňují a mísí půdu
- oblíbenou činností je společné zvracení vzájemně z úst do úst
- nepřáteli jsou žluny, které mravence chytají na lepkavý dlouhý jazyk

Jóga pro děti: 

Housenka - Základní poloha: vzpor klečmo. Provedeme klek a ruce opřeme o podložku. Housenka se pomalu sune vpřed - napodobujeme pohyb housenky. Z lehu na břiše se opřeme o paže, volně dýcháme a sunutím se vracíme zpět.

Motýlek

Housenka se zakuklila, má hedvábnou košilku, (schoulit se v podřepu)

počkáme si ještě chvilku. Tak už vyleť, motýlku. (pohupovat se v kolenou)

Motýl křídla ukazuje, už je tady blízko. (rozpažit v podřepu)

Vzlétne vzhůru, ještě výše, a pak zase nízko.(pomalu do stoje, třepotat prsty)

Motýl kolem poletuje, na kytičku sedá, (poskok vpřed, do podřepu)

křídly mává na berušku. Copak v trávě hledá? (třepotat rukama)


BÁSNIČKA S POHYBEM

Motýlek
Housenka se zakuklila, má hedvábnou košilku,
( schoulit se v podřepu)
počkáme si ještě chvilku. Tak už vyleť, motýlku.
(pohupovat se v kolenou)
Motýl křídla ukazuje, už je tady blízko.
(rozpažit v podřepu)
Vzlétne vzhůru, ještě výše, a pak zase nízko.
(pomalu do stoje, třepotat prsty)
Motýl kolem poletuje, na kytičku sedá,
(poskok vpřed, do podřepu)
křídly mává na berušku. Copak v trávě hledá?
(třepotat rukama) 

SEDMIKRÁSKA

Když sluníčko vychází, sedmikráska vstává .

Načeše si obočí , na motýlka mává.

Když sluníčko zapadá, sedmikráska chřadne .

Ke spánku se ukládá, do postýlky chladné.

Pracovní listy


Počasí na jaře

  • pomůcky: obrázky Sluncí pro jednotlivá roční období (viz. níže)- léto: sluníčko má hodně síly, velké množství dlouhých paprsků; při velkém teplu se objevuje bouřka, sluníčko má radost z tepla - směje se
    -
    podzim: sluníčko začíná být unavené, už tolik nehřeje, zívá, paprsky jsou kratší, je jich méně, doprovázejí ho dešťové mraky
    -
    zima: sluníčko už nemá skoro žádnou sílu, hřeje velmi málo (zima a mráz), má kraťounké paprsky, doprovází ho sněhové mraky.
    -
    jaro: sluníčko začíná nabírat sílu, začíná hřát, roztává sníh; paprsky se prodlužují, je jich více, objevují se první jarní deštíky
    - navážeme na hru: 
    PH: Ztvárnění síly slunce během roku

PH: Ztvárnění síly slunce během roku

  • předvádíme dané slunce pohybem
    - Slunce v létě- stoj, paprsky = pravá paže ukazuje nahoru a levá dolů, vyměnit; do stran, předpažit a zapažit
    - Slunce na podzim- klek, paprsky = paže pokrčené v lokti, dlaně v pěst, střídání paží nahoru, dolů, vpřed, vzad, vlevo, vpravo
    - Slunce v zimě - leh
    - Slunce na jaře - protáhnutí, zívnutí; klek, paprsky jako v létě
    -následně dětem můžeme ukazovat obrázky sluncí a děti na něj reagují určeným pohybem


Co se děje na jaře?
- povídejte si s dětmi o tom, co se na jaře děje
- tráva se zelená, začínají se objevovat první kytičky, raší stromy, ptáci přilétají z teplých krajin, sluníčko více hřeje, rodí se nová mláďata,..  

Logohrátky

Dechové cvičení- nádech nosem a výdech ústy - Jak voní květina ?

Artikulační cvičení, oromotorika- počítání zoubků - představíme si, že každý náš zoubek je jedna kytička, zkusíme všechny kytičky pomocí jazyka spočíta

Jarní procházka

Už jsi při jarní procházce viděl tyhle jarní květiny? Umíš je pojmenovat ?  

Jarní písnička- SUNÍČKO PROBOUZÍ ZVÍŘÁTKO

                                                                                     Text k písni


ŘÍKANKA S POHYBEM 

 SLUNÍČKO

VYŠLO SLUNCE, ZASVÍTILO, ( chůze)

NA NEBI SE OTOČILO, ( ruce v bok, otáčení)

KAŽDÁ KYTKA MALIČKÁ ( podřepy)

RADOST MÁ ZE SLUNÍČKA. ( ruce v bok, otáčení)

KE SLUNCI SE NAKLÁNÍ, ( úklony stranou ve vzpažení)

LISTY Z HLÍNY VYHÁNÍ.


HÁDEJ,HÁDEJ HADAČI

Malá kytka celá bledá, ve sněhu si cestu hledá. Při teplotě na nule, rozkvétají.........(BLEDULE)

Trojdílná sukýnka, bílá a malinká, nosí ji panenka, říkají ji ........( SNĚŽENKA)

Na nevelkém stonečku, spoustu malých zvonečků. Každá z nic má k jaru klíč, říkají ji ........( PETRKLÍČ)

Fialové drobné květy, všechny včelky se k nim sletí. Krásně voní do dálky hlavně drobné ......( FIALKY)



JARNÍ DETEKTIVKA

Dívej se kolem sebe a zkus najít první posly jara.

JARNÍ POČÍTÁNÍ

BYSTŘI SMYSLY DOMA A VENKU

GRAFOMOTORIKA

VV

SEDMIKRÁSKA

POZORUJEME JARO KLÍČOVOU DÍRKOU

KLÍČ K JARU

NEZAPOMEŇTE NA NAŠI KAMÍNKOVOU VÝZVU :-)

 




VELIKONOCE

SMYSLOVÉ

SH: Kdo to ťuká (sluch)- pomůcky: dřívka
- úkolem je rozlišit určitý rytmus
- určíme rytmus pro kvočnu, kohouta, kteří klovou zobáčkem a pro kuřátko, které ťuká ve vajíčku
- děti určí, kdo právě ťuká

SH: Co patří k Velikonocům - kimovka (zrak)
- pomůcky: kraslice, zajíček, ovečka, pomlázka, slepička, řehtačka, šátek ( předměty s velikonoční tématikou )
- děti mají možnost si předměty na nějakou chvíli prohlédnout
- všechny předměty přikryjeme šátkem - děti sedí zády

-odebereme jeden předmět - děti poté hádají, které předměty zmizely

    TVOŘIVÉ

    Slepička Pepička na dvorku
    - stavíme dvorek pro slepičky z kostek, stavebnic (dřevěných, molitanových,.)

    Skládání puzzle- pomůcky: staré velikonoční pohledy, barevný papír, nůžky
    - pohledy nejdříve podlepíme na popsané straně s barevným papírem
    - poté je rozstříháme na různé tvary
    - z hromádky tvarů nejprve děti vybírají části shodné barvy
    - poté hromádku se stejnou barvou skládají v 1 obrázek = původní pohled

    Hledáme slepičky, kuřátka, kohoutky v knížkách

      Asociační hra:

      Velikonoce- všechna slova, která nás napadnou na dané téma.

    • Diskuse:

      Jak slavíme Velikonoce? - tradice, symboly, hry vázající se k Velikonocům.

        VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

        VELIKONOČNÍ ZAJÍČCI

        Nezředěnou hnědou temperou si obarvíme toaletní ruličku (pouze z vnější části) a necháme zaschnout. Mezitím si děti vystřihnou šablony vyobrazené níže (1x hnědé uši, 1x hnědé nohy, 2x růžový vnitřek ucha). Lepší je, když šablony na tmavý karton obkreslí maminka/ tatínek..., a to černým Centropenem kvůli viditelnosti. Růžové vnitřky přilepíme na hnědé uši a ty pak upevníme lepidlem "Herkules" do vnitřní části ruličky. Nohy připojíme tak, že si téže lepidlo naneseme na spodek ruličky a tu poté položíme na nohy. Následně lepíme pohyblivé oči, nakreslené a vystřižená ústa a nos. V konečné fázi si děti ustřihnou 2-3 kousky lýka, které upevní lepidlem mezi nos a ústa zajíčka. Kousek vaty zmuchláme do kuličky a přichytíme lepidlem v zadní dolní části ruličky (ocásek).


ŠABLONA - ZAJÍČEK

 VELIKONOČNÍ UMĚNÍ - GRAFIKA

Výtvarná technika (postup):odkrývání voskového podkladu

Pomůcky: čtvrtky A5, voskovky, párátka, černá tuš, silnější štětce

děti na čtvrtku kreslí barevné pruhy (snaha se vyhnout temným barvám=hnědá, černá, šedivá,..) důraz na to,aby barevné pruhy na sebe navazovali, a nikde neprosvítala bílá čtvrtka (dětem objasníme, že pokud by tam bylo bílé místečko, tak nám poté kreslit nepůjde) děti vezmou štětec a postupným namáčením do tuše překrývají celou plochu kde barva na poprvé nechytne, necháme nejprve zaschnou tuš a až poté znovu zakryjeme vystupující voskovky,dětem můžeme ukázat různé možnosti zdobení vajíček (proužky, kružnice, kruh, vlnky, zubatice,..) vše ostatní necháme na dětech-pouze zpočátku dohlížíme, aby obrys vajíčka nebyl příliš malý

Krasavci a krasavice

Nůžkami ( maminka, tatínek ) vystřihneme na vajíčku otvor. Děti si vezmou jednu skořápku, spodní dírku utěsní kamínkem, aby voda při zalévání nevytékala ven. Aby se vajíčko příliš nekutálelo, na dno nasypeme trochu písku a zbytek vyplníme do ¾ pilinami/zemí/vatou. Na vrch vložíme velikonoční osení. Pokud nemáte tolik času, je vhodnější využít řeřichu zasazenou ve vatě, která roste rychleji a navíc je to skvělá jarní bylinka, kterou mohou děti ochutnávat na chlebu s máslem. Z pšenice nám naopak vyrostou po týdnu dlouhé vlásky, které lze svázat do culíku úzkou stužkou (krasavice) nebo zastřihávat (krasavec). V každém případě platí, že semínka potřebují vlhko, teplo a světlo. Pokud chcete proces růstu urychlit, namočte semena do vody, ty nabobtnají a rychleji vyklíčí.

Až vlasy začnou růst, uděláme panáčkům krk - prstýnek z papírového proužku jako podstavec. Panáčci lépe vyniknou než v platu od vajec. Z počátku zaléváme třeba lahví, po růstu pšenice je pro zalévání vhodnější injekční stříkačka, aby voda nepřetékala přes hranu vajíčka.

 HON NA VAJÍČKA

Výtvarný záměr: kombinovat barevné proužky, hrát si s kontrasty a harmonií barev

Výtvarná technika (postup): práce s papírem

Pomůcky: škála barevných papírů, nůžky, lepidla v tubě, tužky, kancelářské papíry formátu A5, čtvrtky formátu A5, ubrus

Barevné papíry A4 rozstřihneme na formáty A5, které pak dítě stříhá na proužky. Na kancelářský papír formátu A5 položený na výšku děti postupně lepí jednotlivé proužky. Mohou si vybrat pouze pár odstínů anebo vytvářet velmi pestrobarevnou kombinaci barev. Lepidlem potírají vždy daný proužek a lepí. Jediným pravidlem je se snažit o to, aby mezi proužky nevznikaly bílé mezery (ač i při mezerách vzniká zajímavý dekor). Po pokrytí celého formátu si děti papír otočí na druhou stranu, kam si tužkou nakreslí větší vajíčko, vystřihnou ho a nalepí na čtvrtku A5.  

PRACOVNÍ LISTY






DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY

PH: Autíčka, stop!

  • pomůckybubínek, zvoneček,..
    - rozptýlíme se po prostoru a pohybujeme se (jezdíme jako auta)
    -na zvuk bubínku se musí zastavit
    -kdo nezastaví, musí říct dopravní prostředek (ty se nesmí opakovat)
    -pokud ho řekne, může pokračovat ve hře (splacení pokuty)

DH: Co létá, pluje, jezdí?

- děti jmenují co nejvíce prostředků, kde plují, létají, jezdí po kolejích...  

DH: Slova začínající na písmeno

- "Jaký prostředek začíná na písmeno A, T, K.."

Logopedie: Jede vláček

-procvičování správné výslovnosti hlásky"Š"
-jede vláček -ši, ši, ši
-zrychlujeme, zpomalujeme, hlasitě, tiše  

DH: Všechno jezdí, co má kola

-obdoba hry na "Všechno létá..."

-děti tleskají do rytmu říkanky: "Všechno jezdí, co má kola"

-učitelka/maminka na střídačku jmenuje předměty, které se pohybují pomocí kol po silnici a předměty, které sice mají tvar kola - kruhu (např. kolečko v hodinách, záchranný kruh, talíř, apod.), ale nepohybují se pomocí kol po silnici
-děti mají za úkol, co nejrychleji změnit pohyb rukou z tleskání na motání předpažím, v případě, že se jedná o předmět pohybující se pomocí kol po silnici

Seznámení s dopravními značkami

v okolí domova procvičujeme dopravní značky 

  • pomůcky: obrázky dopravních značek
    - výstražné - mají tvar červeného trojúhelníku
    -
    zákazové - mají kulatý tvar a jsou červené

    - informativní - modré, obdélníkového tvaru

  • - příkazové - mají kulatý tvar a modrou barvu

  • -učíme se znát význam základních značek

RV: Semafor-barvy

  • Jaký je rozdíl mezi semaforem pro chodce a pro auta?
    - Jaká barva svítí, když můžeme přejít?
    - Co se stane, když už jsem na přechodu a skočí červená?
    - Co kromě očí využíváme?
    (uši) - demonstrace, co vše můžeme slyšet?

    • - Co mají zebra a přechod pro chodce společného

      - Teorie: při přecházení se podíváme do L, P, L a uprostřed přechodu se podíváme ještě na P, jestli nás vidí auta i z opačného směru - navázat oční kontakt, abychom věděli, že nás vidí a my mohli přejít

    • Co se na přechodu nesmí : zastavit, loudat se, s nikým si nepovídat...    


Pohybová říkanka:

Semafor
Pan semafor u kraje, rozhlíží se do kraje. (z rukou dalekohled, rozhlížíme se)
I když prší, i když leje, rozhlíží se, co se děje. (rozhlíží se okolo)
Dává pozor veliký, na kabátě 3 barevné knoflíky. (rukou naznačíme na kabátu 3 knoflíky)
Sotva blikne červená, roztahuje ramena. (jako panáček na semaforu)
Říká: "Pozor! Musíš stát! Do silnice nevbíhat!" (vztyčíme prst a hrozíme)
Žlutý koflík kabátu, blikne autu ke staru. (z pěsti otevřeme dlaň, tak "blikneme")
Všichni známe semaforu knoflíčky, zelená dá do pohybu auta, kluky, holčičky. (naznačíme chůzi).

Říkanka:

 Čím jezdíme do školky

Čím jezdíme do školky,
pro kluky a pro holky?
Traktorem či minibusem,
pěšky nebo poloklusem?
Letadlem či ponorkou,
autem, také motorkou!
Hlavně pozor na dvě barvy:
červená a zelená!
Každé dítko ze školičky,
dobře ví, co znamená.

Píseň: 

Autobus

- na melodii: Prší, prší

1) Chvíli krokem, chvíli klusem,
ujíždíme autobusem.
Řidič mačká houkačku,
řeže každou zatáčku.

2) To je cesta, lidé drazí!
Sem a tam to s námi hází,
dopředu a dozadu,
všechno v jednu hromadu.

3) A těch lidí v autobusu!
Támhle tetka veze husu,
v koutě jeden staříček

PRACOVNÍ LISTY:

UČÍME SE KRESLIT KRUH

DIKTÁT - BARVY

GRAFOMOTORIKA - KOUŘ Z VÝFUKU

DOPRAVNÍ ZNAČKY

OBRÁZKY DOPRAVNÍCH ZNAČEK:

VÝTVARNÁ VÝCHOVA:

Děti si zvolí libovolný dopravní prostředek, který nakreslí tuší a špejlí a po zaschnutí si ho pastelkami vybarví. Může se jednat o auta, autobusy, trolejbusy, vlaky, letadla, vzducholodě, vrtulníky, lodě, ponorky, plachetnice atd. 

 Z černého papíru stříháme rovné pruhy, zatáčky, které skupiny dětí konstruují na plochu. Ze zbytků papíru vytváříme kolejnici pro prostředky jezdící po kolejích a parkoviště. Tvoříme dálnice, křižovatky, vlakové přejezdy - vše dle obrazotvornosti dětí. Po dokončení návrhu začneme jednotlivé díly přilepovat na plochu a to tak, že začneme s lepením z jedné strany a postupně se dostáváme na stranu druhou. Děti pak pomocí bílé pastelky nebo fixu kreslí na silnice přerušované čáry, přechody; barevnými fixy semafory a značky. Na závěr na silnice, kolejnice, moře a oblohu upevní vlastní dopravní prostředek.



 POHÁDKOVÁ ZIMA

Lidské tělo

Rozvíjíme slovní zásobu:

Medvídek a sněhulák byli kamarádi. Medvěd často chodil k sněhulákovi na návštěvu a ten mu vyprávěl, jaké jsou děti, které ho postavily.
"Mají děti také srst, jako máme my zvířátka?" vyzvídala sova.
"Děti mají srst jen na hlavě," odpověděl sněhulák.
"Hm, to je divné, vždyť jim musí být bez srsti stále zima. A mají děti tlapky s drápky?" chtěl vědět medvídek.
"Děti tlapky nemají. Mají ruce a na nich takové tyčky-říkají jim prsty-a na nich rostou placaté drápky, kterým říkají nehty," vysvětloval sněhulák.
"A co čumáček a fousky?" ptal se zvědavý medvěd.
"Ani čumáček nemají. Na obličeji mají jen takový malý výrůstek, kterému říkají nos. A fousky jsem u dětí neviděl."
"A ocásek, ten určitě mají, viď?"
"Ne. Žádný ocásek jsem také neviděl."
Čím víc se medvídek na děti ptal, tím méně si je dokázal představit. Sněhulák už si nevěděl rady, jak má všechno medvídkovi vysvětlit.

"Kdybych tak měl obrázky dětí. Medvídek by si je prohlédl a děti by si tak představil," říkal si pro sebe sněhulák.
A tak poprosil sovu, aby dolétla do města a koupila tam pro medvídka knihu o lidském těle. Sovička to pro medvídka ráda udělala.
Celý týden pak medvídek seděl ve svém pelíšku a prohlížel si knížku. Dozvěděl se o dětech moc zajímavých věcí.

- ROZBOR TEXTU

 POHYBOVÉ HRÁTKY:

HÝBÁNKY čt déčko - https://decko.ceskatelevize.cz/hybanky

Ohýbáme klouby

- "Kromě kostí máme v těle i klouby. Ví někdo, k čemu je potřebujeme? Bez kloubů bychom nemohli ohýbat prstíky, rukou,."
- ukázka, jak by vypadala ruka bez kloubů (natažená, napnutá, bez pohybu)

- tam, kde můžeme ohýbat tělem, máme kloub

- hýbeme hlavou, rukama, nohama, loktem a vždy si ukazujeme, kde kloub mám

Svaly

- "Čím jsou kosti pokryty? Co máme pod kůží?"

-uvědomění si svalů-cviky na bříško- ležíme na zádech, zvedneme nohy mírně nad zem (pomůžeme dětem, aby nezvedaly nohy do pravého úhlu)

- "Někdo, kdo chce mít velké svaly a mít sílu, jí nejen maso, ale i cvičí."

- "Svaly máme i na obličeji, kdybychom je neměly, vypadali bychom takto: (obličej bez výrazu)

- "Nemohli bychom se smát,..." (usmějeme se, zamračíme, nafoukneme se, vyplazujeme rychle jazyk) - procvičení mimických svalů

Dotkněte se země
- pomůcky: CD s hudbou
- děti tančí, jakmile hudba přestane hrát, dáme povel: "Dotkněte se země zády!"
-
při hře jmenujeme další části těla: "Dotkněte se země dlaněmi, břichem, hlavou, palcem,."

 SMYSLOVÉ ČINNOSTI:

SH: Poslouchej a ukazuj

- jmenujeme jednotlivé části těla a děti je ukazují na sobě

- obměna: ukazujeme na sobě jmenované části těla, ale dopouštíme se chyb - např. řekne hlava, ale ukáže na břicho

- děti se nesmí nechat zmást a ukázat správnou část těla

 LITERÁRNÍ ČINNOSTI:

- prohlížení knih o lidském těle, čtení pohádek

HUDEBNÍ VÝCHOVA:

Vrabec a sýkorka

https://www.youtube.com/watch?v=Eokom43yK8Y

- rytmizace, tleskání, opakování písniček z předešlého tématu

- výroba jednoduchého nástroje ( prázdný obal od kinder vajíčka naplníme rýží ) 


VÝTVARNÁ VÝCHOVA:

 - obkreslíme na velký arch postavu - použijeme tempery, pastelky, křídy atd.....

- výroba KOSTÍKA viz. příloha


 BÁSNIČKA:

Byl jeden bacil, do hlavy mě bacil.

Hlava hodně bolela, zavolejte doktora.

Pak mi sedl na plíce,

bolelo to velice.

Nejedl jsem vitamíny,

teď mám nosík plný rýmy.



Ať si mrzne, ať je zima,

Eskymákům těm je prima.

Ze sněhu si staví dům,

postaví i sousedům.

Společně si jídlo dají,

se sněhem si rádi hrají.

S tučňáky jsou kamarádi,

mají se tam všichni rádi.

- rozbor textu

PRACOVNÍ LISTY:


Vystřihni a nalep správně na papír

VV

Vypracované pracovní listy ( postačí 2-3 ) a hotové, vyfocené výrobky z výtvarné činnosti ( 1 -2 ) prosíme odeslat na určený e-mail příslušné třídy. ( VIZ. PODROBNÉ INFORMACE K DISTANČNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ )

Děkujeme za spolupráci.




První vločka, druhá, třetí, jak vypadá zima, děti ?

Kde se vzaly sněhové vločky, proč mají vločky bílé kabátky?

To bylo tak. Kde se vzaly, tu se vzaly, na obloze se narodily malé sněhové vločky. Jedna jako druhá, druhá, jako třetí. Zkrátka, bylo jich tam tolik, že by je Honzík, ani Helenka nespočítali. Jenže, všechny byly takové nepěkné. Vůbec nebyly bílé. Byly celé ušpiněné. "No to tak přeci nemůže zůstat," řekl si mráček Modráček. Přemýšlel a dumal, co s tím. "Už to mám," napadlo ho. "Zavolám na pomoc nebeské švadlenky. Vždyť zvládly ušít i můj kabátek." A jak řekl, tak udělal. Svolal švadlenky a ty hned začaly pilně pracovat. Rozpáraly velikánskou nebeskou duchnu a z prachových peříček ušily vločkám načechrané, sněhobílé kabátky. A protože švadlenky byly opravdu pilné, dostala nový kabátek každá vločka. Jů, to jim to slušelo. Rozpustilé vločky se otáčely a prohlížely, a protože chtěla být před zrcadlem každá z nich, strkaly se a strkaly, až se to stalo. Hop a hop a hop ... a padaly a padaly, až dolů, dolů na zem. Jů! To byla chumelenice.

(autorkou díla je Bc. R. Michlíčková)

Rozvíjíme slovní zásobu na téma:

vedeme rozhovor na téma: Jak vypadá zima? Podle čeho poznáš zimu?

Nezapomínejme na pohyb:

Upevňovat tělesnou zdatnost a vytrvalost. Napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru, rozvoj hrubé motoriky, vyjadřovat hudbu pohybem, zdolávat překážky, cvičit s náčiním, protahování celého těla

PH - TANEC VLOČEK - na hudbu rozpohybujeme tělo, vypnutí hudby zastavíme a nehýbeme se, pustíme hudbu, tancujeme

Smyslové činnosti:

hrajeme hru Co se změnilo - oblékáme zimní oblečení - zavřeme oči, odchod do jiné místnosti - sundáme např: rukavice, šálu,...- hádáme co se změnilo

obměna hry např: s předměty,..

Literární činnosti:

čtení pohádek, prohlížení knížek - zimní tématika

Matematické představy:

početní představy, tvary kruh, prostorová orientace -nad pod, porovnávání velikosti - porovnávání kouliček od sněhuláka

Rozvoj sebeobslužných činnosti:

správné sezení u stolu, čistění zoubků, uklízet hračky na své místo, samostatnost při oblékání, mytí rukou, pravidla stolování

Jazykové činnosti :

Jak šel jazýček na procházku viz.příloha

  •   vymýšlíme krátké příběhy - dítě si vybere 2-4 symboly zimy, vymyslí si příběh, který vypráví

  • rozkládáme symboly zimy na slabiky, rytmizujeme hrou na tělo

  • hledáme písmeno na začátku slova, třídíme symboly do skupin se stejným písmenem na začátku

  • procvičujeme hlásku K, učíme se říkanku

SNĚHULÁK

Kupa sněhu kluky láká,

postavili sněhuláka.

Sněhulák je veliký,

z uhlíků má knoflíky,

pěknou bílou náprsenku,

do oken nám kouká zvenku.

www.promaminky.cz - logopedické říkanky  

Hudební činnosti:

Opakujeme písničky z předešlého tématu

Výtvarné činnosti:

procvičujeme zápěstí ruky "motáním" - z komínů se kouří, sněhulák

Jemná motorika - jednoduché stříhání vloček z papíru

VV - ZIMNÍ VÍLA - necháme pracovat dětskou fantazii - jaké máme zimní barvy ? jaká víla asi může být ?,.. ( temperové barvy, křídy, vodové barvy - rozfoukáváme brčkem barvy,...)

BÁSNIČKY:

PRVNÍ VLOČKA, DRUHÁ, TŘETÍ ( počítání na rukou )

Z NEBE NA ZEM PRÁVĚ LETÍ ( ruce napodobují padající sníh )

JEDNA VEDLE DRUHÉ SEDÁ (dřep)

VOLNÉ MÍSTO JEŠTĚ HLEDÁ. (otáčení hlavou)

NA STROM, STŘECHU, SILNICI ( VZTYK)

UDĚLAJÍ ČEPICI. ( nad hlavou děláme střechu)


PRACOVNÍ LISTY

VV

LOGOHRÁTKY



ZIMA, ZIMA, ZIMIČKA

 Rozvíjíme slovní zásobu na téma:

Tři králové, Zimní roční období (charakteristické znaky), Zimní oblečení, Zimní sporty, Bezpečnost na sněhu, Části těla, Povídání o jídle (co je zdravé a co ne, vitamíny).

 Nezapomínejme na pohyb:

Upevňovat tělesnou zdatnost a vytrvalost. Napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru, rozvoj hrubé motoriky, vyjadřovat hudbu pohybem, zdolávat překážky, cvičit s náčiním, protahování celého těla

Pohybové hry - Mrazík, Hlava ramena, Hoky koky ( Písničky Míša Růžičková - youtube )

https://www.youtube.com/watch?v=I_u7FXeL3ys

https://www.youtube.com/watch?v=h0XcdGIKTIY

Smyslové činnost:

hry pro rozvoj hmatového vnímání (poznat předměty hmatem, práce s modelínou), sluchového vnímání (poznat rytmus, vytleskávání), zrakového vnímání (třídění tvarů- sněhulák, prostorová orientace nad, pod, před, za)

 Rozvoj jemné motoriky:

mačkání papíru, sněhové koule, práce s prstovými barvami, práce s modelínou, správné držení pastelky, hry se stavebnicí, puzzle

Literární činnosti:

čtení pohádek, prohlížení knížek - zimní tématika

Matematické představy:

početní představy, tvary kruh, prostorová orientace -nad pod, porovnávání velikosti

Rozvoj sebeobslužných činnosti:

správné sezení u stolu, čistění zoubků, uklízet hračky na své místo, samostatnost při oblékání, mytí rukou, pravidla stolování

 Jazykové činnosti :

    Logoped. říkadlo Švadlena - hláska "š", Vrána "r"

Hudební činnosti:

    Zpíváme si - Padá sníh , dechové cvičení -" meluzína "

                           ZIMNÍ

Výtvarné činnosti:

Moje oblíbené zvířátko (kreslení voskovkou)

Malování vloček prstové barvy, vytrhávání, lepení

Zimní oblečení (kreslení voskovkou a vodovými barvami)

Sněhulák -(otisk ruky, dokreslování, 3D,..)

Tvořivé činnosti:

Vystřihování sněhových vloček (stříhání nůžkami)

Sněhulák 3D (lepení mačkaného papíru, prstové barvy)

Zimní strom (prstové barvy, lepení vloček)

Modelujeme sněhuláka (práce s modelínou)

Mísa plná ovoce (otiskujeme ovoce natřené barvou)

3 sněhuláci (prostorová orientace, tvary, lepení, kreslení, skládání do tvaru sněhuláka

Básničky :

ZIMA                                                                      SNÍH                                                         

ZIMA, ZIMA, ZIMIČKA,                                          CO SE TO TU PŘIHODILO,

HÁZÍ BÍLÁ PEŘÍČKA.                                              ŽE JE VŠUDE KOLEM BÍLO.

DĚTI SI JE CHYTAJÍ,                                              NĚCO BÍLÉ PADÁ Z NEBE, 

KOULE Z NĚHO DĚLAJÍ.                                       JE TO VŠUDE, TO TO ZEBE.

SNĚHULÁK

Na dvoře stál sněhulák,

ze sluníčka dostal strach.

Tak se schoval na zahradu,

do stínu si strčil bradu.

Sněhuláku, neměj strach,

nemusíš se schovávat!

Ještě bude dlouhá zima,

vítr fičí u komína.


Logopedická říkadla na procvičení hlásky "Š" a "R" 

Švadlena

Šiju, šiju košilku, 

ušijuji za chvilku.

Šiju, šiju kabátek, naší Dáši na svátek.

A co ještě? Pláš ́t do deště .

Vrána

Vráno, vráno přilet knám,

já ti něco nachystám.

Trochu hrachu, trochu krup,

vráno, vráno, dupy , dup. 


Zpíváme si :

Padá sníh, padá sníh, 

pojedeme na saních.

Pojedeme z kopce dolů,

 pojedeme za stodolu.

Padá sníh, padá sníh, pojedeme na saních.

Postavíme sněhuláka, hodně sněhu, to nás láká.

Padá sníh, padá sníh, pojedeme na saních,..........

https://www.youtube.com/watch?v=KbnuaNc5jfM

ZIMNÍ

VÍTR FOUKÁ DO KOMÍNA, 

VŠEMI OKNY LOMCUJE, 

VYSMÍVÁ SE MELUZÍNA, 

PROČ TA HUSA  BĚDUJE. 

FIJÚ, FIJÚ, FÍ, FIJÚ, FIJÚ, FÍ, 

VYSMÍVÁ SE MELUZÍNA, PROČ TEN VRABEC BĚDUJE. 

JEN SE NESMĚJ, MELUZÍNO, TAKY BY TĚ PŘEŠEL SMÍCH,

 KDYBYS MĚLA UKLIZÍNO, DO BYTU TI PADAL SNÍH. 

FIJÚ, FIJÚ, FÍ, FIJÚ, FIJÚ, FÍ,

 KDYBYS MĚLA UKLIZÍNO, DO BYTU TI PADAL SNÍH. 

https://www.youtube.com/watch?v=wzgJd6FW9zI


PRACOVNÍ LISTY:

VV

ZIMNÍ PROCHÁZKA

NAJDI

- krmítko, stopy ve sněhu, rampouch, zmrzlou kaluž, havrana/vránu

DOTKNI SE 

- jehličí, sněhu, studeného nosu, ledu

POSLOUCHEJ

- krákání, kapání tajícího ledu, padajícího sněhu, křupání sněhu 


VÝROBA KRMÍTKA

Vypracované pracovní listy ( postačí 2-3 ) a hotové, vyfocené výrobky z výtvarné činnosti ( 1 -2 ) prosíme odeslat do 29. 1. 2021  na určený e-mail příslušné třídy.

Děkujeme za spolupráci.



Milí rodiče,

opět nastala doba, která pro nikoho z nás není jednoduchá. Přijde nám vhodné doporučit, jak příjemně s dětmi trávit volno, když nejsou v mateřské škole.

Oblékejte se společně. Můžete si brát věci ve stejném pořadí, stejné barvy nebo uspořádejte závody. Při praní může dítě třídit barevné
a bílé prádlo. Při žehlení můžete dítě zaměstnávat tím, že dělá
ze složeného prádla komínky (třídí co je jeho a co je vaše). Pokračujte domácími pracemi. Při vaření, nechte dítě míchat těsto, koulet ovocné knedlíky, krájet okurku nebo jen podávat misky a lžíce. Dítě nezapomínejte chválit a vyzdvihnout, jak vám pomohlo a že jste si to s ním užili. Třeba Vás Vaše dítě svou šikovností a samostatností překvapí a ono bude mít radost z toho, co dokáže.

Další činnosti mohou dítě zvládnout i samostatně. Nechte dítě hrát si se stavebnicí, prohlížet knížky, časopisy, skládat, stříhat, trhat, mačkat papír, cokoliv mu poskytnete ke zkoumání a vyrábění.

Povídejte si celý den. Opakujte špatně vyslovovaná slova, popisujte konkrétní činnosti a nezapomeňte na vyprávění pohádky.

Kreslete. Sledujte držení pastelky, při kresbě postavy, která má mít všechny části (hlava, krk, trup a končetiny ve správném poměru).
U starších dětí se zaměřte i na detaily (obličej, prsty, oblečení).

Orientujte se v prostoru a čase. Prohlížejte si fotografie členů rodiny a jmenujte je celým jménem, připomínejte jejich role, adresu, kde společně bydlí.

Není ani tak důležité co děláte, ale hlavně to, že to děláte společně

s dítětem. Možná se budete divit, kolik legrace si užijete při běžných činnostech.

Nebojte se experimentovat a pusťte se do jednoduchých pokusů, návody najdete na internetu, potřebné suroviny doma.

Společně si vytvořte podzimní výzdobu, která potěší celou rodinu.

Věnujte dostatek času pobytu venku, aktivnímu pohybu a zdravé stravě, kterou sestavujte společně s dětmi.

Držme si společně pěsti! Kolektiv MŠ

Vzdělávání předškoláků distanční formou

  • Procvičujeme klešťové držení nůžek

  • Stříháme proužky papíru, mohou být ze starých časopisů, proplétáme osnovu, svislé proužky přilepíme jen v krajích, boční také v krajích a začneme proplétat zleva doprava - nácvik směru pro psaní a čtení, sledujeme čistotu při práci s lepidlem, sledujeme správné sezení na židli při práci, zda si dítě po sobě uklízí své pracovní místo

  • Procvičujeme početní řady 1-10, pojmy před, za, nahoře, dole apod.

  • Procvičujeme sluch - co slyšíš na začátku slova, vymysli slovo, které začíná hláskou... Později můžeme zkusit, co slyšíš na konci slova, opakujeme šeptaná slova

S předškoláky trénujte zejména vyjadřování (správnou výslovnost, odpovídání celou větou, ne jedním slovem, popis obrázku nebo činnosti, samostatné vyprávění pohádky). Zkoušejte vytleskávání slabik ve slově, hledání prvního písmene (najdi slova od písmene A - jako auto, i obráceně - na jaké písmenko začíná slovo autobus). Při všech činnostech můžete trénovat orientaci v prostoru (nahoře, dole, vpravo, vedle...)






Podzimní téma na týden :

OVOCE X ZELENINA

 Připravte si s dětmi různé druhy ovoce a zeleniny.

 • Omyjte, očistěte, vysvětlete proč (hygiena, slupka, nať).

 • Nakrájejte na kousky, zavažte dětem oči a poslepu dávejte ochutnat, dítě bude poznávat dle chuti druhy.

 • Můžete rozlišovat ovoce X zeleninu.

 • Můžete porovnávat dle velikosti větší X menší, porovnávat dle barvy, dle chuti sladké X kyselé, 

   procvičovat: slova nadřazená-ovoce, slova podřazená-jablko, hruška, meruňka,... 

• Určovat počty: mám 3 jablka, když jedno sním, kolik mi zbyde? 

• Vytleskejte slovo jablko-čím slovo začíná, končí? (jakou hláskou )

• Utvořte zdrobnělinu (jablíčko), vytleskejte.

 • Zazpívejte si píseň ,,Měla babka´´ (ukažte si názorně, kolik měla jablek babka, kolik dědoušek?)


Pracovní list

Výroba ježka VV

 šablonu ježka překreslíme na barevný papír, karton. - pastelkami dokreslíme oko, čumáček a pusinku. - z barevného papíru neb novin vytrháváme malé kousky, které lepíme na ježka jako bodlinky. - pod ježka můžeme dokreslit trávu, spadané listí, nebo opravdové listy nalepit. - při práci dbáme na správné sezení na židli, na čistotu práce, trpělivost práci dokončit. 

Návštěva lesa - pokus

1. Běžte do lesa. Přineste domů pár šišek.

2. Do malého květínáče dejte trochu hlíny, můžete i mech, kamínky.

3. Část šišky zahrabte do hlíny. 

4. Každý den pokropte šišku trochou vody, ne moc, aby nám neshnila.

5. Po nějaké době se objeví malý stromek

6. Blahopřejeme, právě jste zahájili výrobu kyslíku a také máte doma kousek lesa. :-)

Vaše výtvory nám můžete posílat na email : 

kamaradms@seznam.cz


Podzimní téma - STROMY NA PODZIM

  • procvičování barev - podzimní listí
  • smyslové vnímání - rozlišování plodů, listů, jehličí, - hmatem, čichem

  • procvičování početních operací - počítání plodů, přiřazování plodů k listům

  • práce se slovem - hlásky na počátku slova, rozklad slova na slabiky

  • písničky - Sedí liška pod dubem,  https://www.youtube.com/watch?v=WldhBqsy4aA

  • práce s knihou - encyklopedie - vyhledávání informací o stromech, listech, podzimu

  • hry s přírodním materiálem - otisky listů, kaštany ( zvířata, stavby ,...)

  • VV - malba temperou - STROM - dolepování listů, otisky rukou místo listů, zavařujeme ( do šablony kreslíme okurky, švestky, atd...

  • logopedie-  dechové cvičení- foukání do listů Fííííííííííí, houkáme jako sova Huuuuu

  • nácvik básničky Listopad, podzimní lístečky

  • grafomotorika - šikmé čáry, malé kruhy, barevné listí, obloučky

  • pozorování podzimní přírody - v lese- domečky pro skřítky

  • podzimní joga, protažení - https://www.jogaprodeti.cz/index.php/pozice/relaxacni


BÁSNIČKA

Listopad                                                                                             PODZIMNÍ LÍSTEČKY

Listopade, listopade,                                                                          Na cestě ke školce, hodně jich leží.

už ti mlha světlo krade,                                                                      Čeho ? No lístečků, spočtu je ztěží. 

poslední list plachtí k zemi.                                                                Jeden list sem, druhý list tam, třetí a čtvrtý ještě přidám.

Mráz přijíždí se saněmi,

já však chodím raději

k škole vonnou alejí.

Kolikrát se vyspím ještě,

nežli slétnou teplé deště,

zabubnují pro potěchu

paličkami kapek v mechu,

nežli vzbudím fialku

na proutěnou píšťalku?


Pracovní listy , šablony


 Svatý Martin

  •   seznámení s příběhem o sv. Martinovi 
  • vysvětlení pranostik

    NA SVATÉHO MARTINA KOUŘÍVÁ SE Z KOMÍNA

    NA SVATÉHO MARTINA DOBRÁ BÍLÁ PEŘINA

    NA SVATÉHO MARTINA PLÁČE HUSÍ RODINA

  • příchod zimy - co se v přírodě mění, jak se oblékáme, kam se schovají zvířátka
    • - logohrátky - klapaní ústy jako Koník ( jazyk na horní patro), rozhýbeme rty( řehtáme jako koník)

  • zaměříme se na téma KŮŇ

        • hledání obrázků z knížek, encyklopedie- povídání nad obrázky - jaké má části těla, čím se liší např: od žirafy, berana, krávy,..

        • jaké známe druhy koní, názvy koní dle barvy kůže, co kůň žere, kde bydlí atd.

        • Vybarvíme si obrázky koně

        • Vv Výroba koníka - proplétání, zaplétání copánků

  • grafomotorické listy, omalovánky k tématu

  • Báseň Svatý Martin

Legenda 

PŘÍLOHY - grafomotorické listy, šablony, omalovánky, básnička

Výtvarná výchova

Pracovní listy

Hotové výrobky a fotky jak pracujete nám můžete posílat na email: kamaradms@seznam.cz

© 2018 Mateřská škola KAMARÁD, Hradec Králové
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky